Plener artystyczny zamiast zajęć plastycznych

Choć to już wrzesień to przecież ciągle mamy lato i jeśli pogoda dopisuje możemy ją wykorzystać i zorganizować zajęcia plastyczne w plenerze.

Pomysł na plener artystyczny przyszedł mi do głowy po wystawie prac Władysława Skoczylasa – twórcy polskiej szkoły drzeworytu. Podczas oglądania wystawy opowiadałam dzieciom, że pan profesor Skoczylas wraz ze swymi studentami Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, jeździł na plenery do Kazimierza Dolnego nad Wisłą. Zamarzyło mi się aby i moi uczniowie poczuli się jak studenci uczelni artystycznej.

plener_artystyczny_12

Co to jest PLENER?

Plener to według słownika:

1. «otwarta przestrzeń pod gołym niebem jako miejsce i temat pracy artysty lub naturalna scenografia do zdjęć filmowych; też: taka przestrzeń jako miejsce wypoczynku»
2. «malowanie obrazów lub robienie zdjęć na wolnym powietrzu bezpośrednio z natury; też: obraz tak namalowany lub zdjęcie tak zrobione»
3. «pobyt grupy artystów w jakiejś miejscowości, poświęcony pracy twórczej»
plener_artystyczny_11
Do zorganizowania takiej nietypowej lekcji nie trzeba wiele. Najważniejsze jest znalezienie ciekawego miejsca czy pod względem przyrodniczym i widokowym czy architektonicznym. Ja zabrałam moich uczniów na piękny dziedziniec Zamku Żupnego w Wieliczce, który znajduje się blisko naszej szkoły. Wcześniej, aby zrealizować swoje zajęcia, musiałam uzyskać zgodę dyrekcji zamku i ustalić konkretne terminy naszych wizyt.
Chciałam im pokazać, że tworzyć można wszędzie i wystarczy do tego tak niewiele, bo tylko kartka i ołówek. Na plener zabrałam dzieci od zerówki do IV klasy i wszystkie dobrze sobie poradziły tworząc interesujące pejzaże.
Co należy zabrać ze sobą?
– twarde podkładki dla każdego ucznia
– kartki A4
– ołówki
– pisaki
– farby akwarelowe
– pędzle
– wodę w butelce
– kubeczki na wodę
plener_artystyczny_04
planer_artystyczny_01
Moi uczniowie mieli duży wybór tego, co mogli narysować: wewnętrzny dziedziniec zamku, sam zamek, basztę obronną, wieżę kościoła św. Klemensa widoczną z wnętrza dziedzińca, elementy przyrody czy fragmenty architektury. Największą popularnością cieszyła się baszta.
plener_artystyczny_11_1
Tworzenie w plenerze ma wiele zalet:
Uczy obserwacji
Po pierwsze jest to wspaniały sposób na doskonalenie umiejętności obserwacji otaczającego nas świata. Rysowanie z natury, a nie z wyobraźni, uczy nas dostrzegać szczegóły, zrozumieć perspektywę i zmienność otaczającego nas świata.
Pomaga gromadzić wspomnienia.
Szkicowanie w plenerze jest doskonałym sposobem na zapamiętanie miejsca, które się odwiedziło i zwrócenia uwagi na detale stanowiące o jego wyjątkowości. Szkicownik jest pięknym wizualnym dziennikiem, do którego zawsze możemy oglądnąć i przywołać wspomnienia.
Angażuje zmysły i pomaga się zrelaksować
Tworząc na świeżym powietrzu czujemy ciepło słońca na naszych twarzach, podmuchy wiatru we włosach. Czasami lekki wiatr porywa nam kartkę. Angażując się w rysowanie zapominamy o codziennych problemach i w pełni się relaksujemy a nasz mózg łatwiej łapie zapachy i dźwięki z otoczenia. Dzięki temu „wyłączeniu się” możemy więcej zauważyć i doświadczyć zmysłami.
Wyjście w plener jest dobrym sposobem oderwania się od zwykłej pracy w klasie i może być okazją do doświadczenia czegoś nowego i niezwykłego. Przede wszystkim jednak jest to dobra zabawa. Moim uczniom taka lekcja bardzo się podobała, a kilkoro stwierdziło, że to były najlepsze zajęcia ze sztuki. 🙂
Zanim jednak wyruszycie w plener zapraszam Was do obejrzenia efektów naszego:
plener_artystyczny_07
plener_artystyczny_06plener_artystyczny_03plener_artystyczny_02plener_artystyczny_05

 

plener_artystyczny_10
plener_artystyczny_16plener_artystyczny_09plener_artystyczny_15plener_artystyczny_13plener_artystyczny_14plener_artystyczny_08
Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s