Quest o Dobczycach

Wakacje w pełni i to najlepszy czas na questowanie. Tą formę aktywnego zwiedzania poznaliśmy dwa lata temu podczas wypoczynku nad zalewem Sielpia. Niedawno odkryłam na stronie naszej gminy, że istnieje też questing w Dobczycach i wreszcie się wybraliśmy aby trochę lepiej poznać nasze miasto.

Czym jest questing?

questing_dobczyce

Questing to edukacyjno-turystyczna gra terenowa, która pozwala na aktywne poznawanie danej okolicy. To gra łącząca w sobie elementy zabawy i nauki, poszukiwań skarbu i  radości odkrywania! Dostajemy do ręki rymowany tekst z zagadkami do rozwiązania i opisami danego miejsca, który prowadzi nas nieoznakowanymi trasami, aż do miejsca w którym odkrywamy skarb. Questing jest oryginalną metodą odkrywania i promocji dziedzictwa kulturowego, historycznego i przyrodniczego danego regionu czy miejscowości. Zawsze dany quest prezentuje konkretne zagadnienie, dlatego też może być kilka questów o jednym miejscu.

My w słoneczny sierpniowy wtorek wyruszyliśmy „Historycznym Szlakiem Dobczyc”. Naszym zadaniem było poszukiwanie odpowiedzi na zagadki, które doprowadziły nas do hasła. Przeszliśmy trasę na koniec docierając do ruin dobczyckiego zamku, w którym pani przybiła nam pieczątkę jako dowód odbycia całej wyprawy.

questing_dobczyce_09

questing_dobczyce_10

Zaparkowaliśmy samochód, następnie z biura PTTK przy ul. Podgórskiej zabraliśmy ulotki z questem i ruszyliśmy na trasę. Pierwsza zagadka dotyczyła figurki św. Jana Nepomucena stojącej w miejscu, w którym kiedyś nad rzeką Młynówką znajdował się młyn.

questing_dobczyce_08_1

Dalej wierszowany tekst prowadzi nas do kościoła p.w. Matki Bożej Wspomożenia Wiernych, w którego ołtarzu głównym możemy podziwiać XV-wieczną Pietę łączoną ze szkołą Wita Stwosza. W przedsionku, natomiast, znajduje się drewniany, gotycki krucyfiks z II połowy XV w.

questing_dobczyce_11questing_dobczyce_12

Dalej przechodząc obok budynku urzędu gminy i miasta zerkamy na herb Dobczyc z głową Jana Chrzciciela  i zmierzamy do położonej w południowej części rynku,  figury św. Floriana, patrona strażaków i hutników. Tutaj mamy stały przystanek, gdyż zaraz obok znajdują się przepyszne lody gałkowe (widoczne na zdjęciu poniżej).

questing_dobczyce_08

Posileni i ochłodzeni w ten upalny dzień idziemy dalej w prawo w stronę wzgórza zamkowego. Mijając mur cmentarza i kamienne schody dochodzimy do fragmentów murów starego miasta, bramy wjazdowej i baszty, które niedawno zostały odnowione i udostępnione zwiedzającym.

questing_dobczyce_13questing_dobczyce_14questing_dobczyce_07

Po obejrzeniu panoramy Dobczyc i zalewu dobczyckiego z tarasu widokowego baszty idziemy dalej do kościoła św. Jana Chrzciciela. Tutaj tekst mówi nam o trójłukowej dzwonnicy zbudowanej pod koniec XIX wieku, w której wisi dzwon pamiętający czasy króla Aleksandra Jagiellończyka.

questing_dobczyce_06

Podziwiamy także lipę Marysieńkę zasadzoną na pamiątkę zwycięstwa Jana III Sobieskiego pod Wiedniem i zegar słoneczny na ścianie kościoła. Kościół jest zamknięty, ale myślę, że wybierzemy się na mszę w letnią niedzielę, bo Jaś czuje niedosyt, że nie mógł zobaczyć go w środku. A świątynia została zbudowana z materiału pochodzącego z rozbiórki zamku i murów miejskich.

questing_dobczyce_03questing_dobczyce_04

A stąd już niedaleko do celu naszej wyprawy czyli do ruin zamku królewskiego. Dotarliśmy do zamku i odgadliśmy wszystkie zagadki, które umożliwiły nam poznanie hasła. W kasie zamku pani przybiła nam piękne pieczątki z sylwetką ruin dobczyckiej warowni.

questing_dobczyce_05questing_dobczyce_01questing_dobczyce_02

Moi chłopcy mieli okazję przejść przez znane im miasto w całkiem inny sposób i dowiedzieć się o nim wielu ciekawych informacji.

Jaś zapytany przeze mnie dlaczego lubi questing odpowiedział: bo się ruszamy i rozwiązujemy zagadki.

Jakie są zalety questingu?

• zwiedzanie z poznawaniem
  • wspólnie spędzony czas
  • bycie w ruchu na świeżym powietrzu
  • zdobywanie nowych wiadomości w bardzo przyjemny sposób
  • poznanie kultury, historii, przyrody odwiedzanego miejsca
  • aktywny wypoczynek

A największą zaletą jest po prostu dobra zabawa. Polecamy z całego serca!

Może i Wy zrobiliście jakiś ciekawy questing podzielcie się proszę w komentarzach.