Eksperymenty plastyczne

W listopadzie przewodnim tematem „Dziecka na warsztat” są doświadczenia  i Mama Aga, sztuka i dzieciaki proponuje połączenie doświadczeń ze sztuką.

Jednym z najważniejszych i nieodzownych elementów każdej twórczości jest eksperymentowanie. Nie można tworzyć i szukać własnej ścieżki bez nowych doświadczeń i bez eksperymentowania. Dzieci są naturalnymi twórcami i uwielbiają doświadczenia i eksperymentowanie. Dziś chcę Wam pokazać co może wyjść z połączenia trzech elementów: dzieci w różnym wieku + sztuka + eksperyment.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Do eksperymentów plastycznych wystarczą papier lub karton, farby i różne przedmioty, które można wykorzystać jako pędzle, a tak dodatkowo dla lepszego efektu i zachwytu małych twórców można użyć brokatu w kleju.

  1. Eksperymenty z maluchami

Na początek eksperymentowanie z maluchami. Dwu i trzylatkom przede wszystkim trzeba zapewnić wygodne miejsce, które można później łatwo posprzątać i ubrać w ubrania, które mogą do woli brudzić. Główną wadą tego rodzaju doświadczeń jest jednak spory bałagan :-).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na tackę wyciskamy różne kolory farb i dajemy do wyboru kilka różnych narzędzi malarskich. U nas sprawdziły się rolki po papierze toaletowym do odbijania kółek i do pokrywania całych farbą a potem rolowania po kartce. Dobrze też sprawdzają się pędzle z gąbki w różnych kształtach. W tych zabawach najważniejszy jest sam proces, efekt końcowy tak na prawdę nie ma znaczenia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

2. Wspólna twórczość

Najlepszą formą zachęty do działań plastycznych jest wspólne malowanie. Można stworzyć razem jedno dzieło lub każdy może wykonać swoje własne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Razem z Olusiem do stworzenia naszego wspólnego obrazu użyliśmy kartonu, różnych przedmiotów i faktur do odbijania. Były wśród nich: folia bąbelkowa, ulubione rolki po papierze toaletowym, pędzle z gąbki i różnych kształtach i wielkościach, kawałki materiałów. Ja miałam swoją wizję końcową, ale Oluś „trochę” ją zmienił. Na początku nie byłam zbyt zadowolona, ale po chwili stwierdziłam, że chodzi o dobrą zabawę i swobodny rozwój twórczych pasji synka i odpuściłam. I powstała taka nasza abstrakcja:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Innym razem obok siebie każdy z nas tworzył swoje własne dzieło. Tym razem na warsztat poszły farby, złoty brokat w kleju i paluszki. Oluś wyciskał kolory i brokat bezpośrednio na papier, a następnie rozmazywał i mieszał ze sobą wszystko za pomocą palców.

W trakcie takiej formy aktywności maluchy potrafią się całkowicie zatracić i niesamowicie skoncentrować na wykonywanej pracy. Eksperymentowanie i możliwość doświadczania struktury materiałów, ich różnorodne użycie, swoboda działania dają dziecku poczucie mocy stwórczej, wzmacniają pewność siebie i przede wszystkim sprawiają dużo radości.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

3. Eksperymenty malarskie z grupą w różnym wieku (6-9 lat)

W szkole z moimi dzieciakami także eksperymentujemy. Na jednych z zajęć dostali różne nietypowe przedmioty, którymi mieli „malować” jak pędzlami. Dostali klocki lego Duplo i zwykłe, roki po papierze toaletowym, folię bąbelkową, bambusy, kawałki gąbki, różnej wielkości zakrętki od butelek, kawałki koronki.

Na początku ładnie odbijali różne przedmioty na swoich kolorowych kartkach, ale ich chęć eksperymentowania była ogromna i w ruch poszły  palce, potem dłonie a na koniec całe ręce. Najpierw nieśmiało malowali dłonie pędzlami i odbijali na papierze, a później już całe dłonie topili w dużej ilości pomieszanych farb i maziali po papierze i nie tylko.  Bawili się tak dobrze, że niektórzy byli umalowani aż po łokcie, a fartuszki nadawały się tylko do prania.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I stworzyli takie dzieła:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

4. Abstrakcja i Garhard Richter

W trzeciej klasie wyjściem do eksperymentowania z farbami była twórczość jednego z najważniejszych żyjących artystów współczesnych – Garharda Richtera. Pokazałam dzieciom kilka wybranych obrazów abstrakcyjnych, które bardzo im się spodobały. Później obejrzeliśmy video o jego pracy, w którym mogliśmy poznać technikę w jakiej Richter tworzy swoje abstrakcje. Wyjaśniliśmy też sobie pojęcie abstrakcji i przystąpiliśmy do działania.

Uczniowie mieli za zadanie pomalować swoje kartki dwoma lub trzema różnymi kolorami, a następnie na kawałek tekturki nanieść czwarty i przykładając tę tekturkę do brzegu papieru przeciągnąć przez cały rysunek, tak aby kolory pomieszały się ze sobą tworząc przenikające się warstwy. Sposób wykonania można prześledzić na tym filmie.

A takie abstrakcje stworzyli moi uczniowie:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

W trakcie naszych eksperymentów plastycznych:

  • odkrywaliśmy „nowe lądy”
  • poznawaliśmy różne techniki
  • mieszaliśmy kolory tworząc te znane i te całkiem nowe
  • używaliśmy różnych dziwnych pędzli
  • malowaliśmy używając swojego ciała
  • brudziliśmy siebie i otoczenie
  • poznaliśmy nowego artystę i jego sztukę
  • wcieliliśmy się w twórcę sztuki abstrakcyjnej
  • dobrze się bawiliśmy

Zachęcam wszystkich o eksperymentowania podczas zabaw plastycznych, bo to daje dużo radości i satysfakcji!!

Wpis powstał w ramach projektu „Dziecko na warsztat”. Zapraszam do poczytania wpisów pozostałych uczestniczek projektu.

 





Dziecko na warsztat

7 myśli w temacie “Eksperymenty plastyczne

  1. Pingback: Czary z papieru | MAMA AGA, sztuka i dzieciaki

Dodaj komentarz