Migawki codzienności: W moim ogrodzie

Uprawianie ogrodu to też sztuka, a ja kocham kwiaty i rośliny i sztukę od zawsze. Wychowałam się na typowym komunistycznym blokowisku z wielkiej płyty z początku lat 80-tych. Przed moim blokiem znajdował się teren z domami jednorodzinnymi wokół, których były ogródki a w nich drzewa owocowe. Moje osiedle znajdowało się na północnym krańcu Krakowa i z okna naszego mieszkania na 10 piętrze rozpościerał się widok na żółciutkie pola uprawne porośnięte rzepakiem i zarośniętą drzewami dolinę rzeki Prądnik.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nasze osiedle rozdzielał na dwie części pas z ogródkami działkowymi, na których właściciele uprawiali drzewa i krzewy owocowe, warzywa i kwiaty. Chodziliśmy tam całą bandą na grandę – najpierw na truskawki, a potem na czereśnie, jabłka i śliwki. Moi dziadkowie, zarówno od strony taty, jak i mamy, uprawiali działki; jedni w mieście, a drudzy na wsi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Choć mieszkałam w mieście, od dziecka otaczała mnie przyroda i ta dzika i ta uprawiana przez ludzi. Jako dziecko nie garnęłam się zbyt chętnie do „robót polowych”, a raczej do zbierania plonów. Pamiętam jak podczas obierania czerwonej porzeczki, którą uwielbiałam, dziadek kazał mi gwizdać :-). Ale w moim przypadku sprawdziło się powiedzenie: „czym skorupa za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”.

IMG_0879IMG_0881

Po ślubie przeprowadziłam się do mojego męża na wieś niedaleko Krakowa i zaczęłam sadzić kwiaty, krzewy, drzewa oraz uprawiać owoce i warzywa. Jestem ogrodnikiem amatorem, sadzę to, co lubię i co mi się podoba. Sadzę, przesadzam, sieję i czekam na efekty, które za każdym razem mnie zaskakują, bo tego, co zrobi przyroda nie zawsze da się przewidzieć. Uprawianie ogrodu jest ciężką pracą fizyczną, której efekty są tego warte.

IMG_1088IMG_1087

Uwielbiam siąść na tarasie albo położyć się na trawie, zamknąć oczy i chłonąć cudne zapachy konwalii, jabłoni czy azalii.

Lubię patrzeć jak słońce wędrując po niebie oświetla moje ukochane rośliny o różnych porach dnia ukazując ich piękno.

Całą zimę czekam aż będę mogła w czerwcu iść zerwać i zjeść dojrzałe i aromatyczne truskawki; aż dojrzeją warzywa w moim warzywniku. Najwcześniej zbieramy rzodkiewkę, sałatę i botwinkę, potem słodziutki zielony groszek, fasolkę szparagową czy cukinię. Całe lato, aż do pierwszych przymrozków zajadamy się soczystymi malinami, a wczesną jesienią, siedząc na trampolinie, wysysamy sok z winogron plując przed siebie pestkami.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_1085

Kocham moje wejście do domu, bo gdy tylko otwieram drzwi wychodząc z domu w świat, uśmiecham się na widok cudnej zieleni i kwitnących kwiatów.

IMG_1100OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wiele już zrobiliśmy, ale wiele jeszcze przed nami. Ogród wymaga ciągłej pracy i troski, jak mówi chińskie przysłowie:

„Chcesz być szczęśliwy jeden dzień – upij się,
chcesz być szczęśliwy tydzień – ożeń się,
chcesz być szczęśliwy całe życie – zostań ogrodnikiem !”

Skomentuj

